07 maja 2008, 15:40
Leasing kojarzony jest przede wszystkim jako usługa skierowana do firm, jednak w rzeczywistości z oferty leasingowej korzystać mogą także osoby nieprowadzące działalności gospodarczej, mamy wówczas do czynienia z leasingiem konsumenckim.
Klienci indywidualni, nieposiadający własnej firmy, którzy decydują się na zakup samochodu i w związku z tym poszukują źródła finansowania tego zakupu, rzadko biorą pod uwagę takie rozwiązanie jak leasing. Usługa ta kojarzy nam się jako przeznaczona wyłącznie dla przedsiębiorców i tylko w takiej postaci wydaje się nam sensowna - niewątpliwym atutem leasingu w przypadku firm jest możliwość zaliczenia rat leasingowych do kosztów uzyskania przychodu oraz odliczenia podatku VAT. Tymczasem okazuje się, że wcale nie trzeba prowadzić działalności gospodarczej, aby wziąć auto w leasing. Oczywiście tylko teoretycznie, w rzeczywistości bowiem usługa leasingu konsumenckiego jest w Polsce mało dostępna i nieszczególnie popularna, podczas gdy za granicą jest to często konkurencyjna wobec kredytu forma finansowania zakupu samochodu.
Dlaczego tak się dzieje? Jakie są perspektywy rozwoju leasingu
konsumenckiego w naszym kraju? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć
w niniejszym artykule.
O zaletach leasingu konsumenckiego mówi
Marek Mirecki, dyrektor Departamentu Pojazdów VB Leasing Polska SA. -
Jest to często tańsza i szybsza forma finansowania zakupu auta niż np.
kredyt bankowy. Firmy leasingowe, które ściśle współpracują z
producentami samochodów, mogą zaoferować swoim klientom szybkie
procedury i korzystne rabaty na nowe auta wraz z np. dodatkowymi
opcjami serwisowymi czy assistance. Co więcej, klient otrzymuje
zarejestrowany i ubezpieczony samochód (składkę opłaca leasingobiorca).
Oznacza to, że konsument po spełnieniu minimalnych wymogów formalnych
jest w stanie w krótkim czasie cieszyć się użytkowaniem auta.
Firmy
leasingowe są zatem w stanie wynegocjować znacznie lepsze warunki
sprzedaży niż klient indywidualny. Dużym plusem są również prostsze niż
w przypadku kredytu procedury. - Leasing prywatny charakteryzuje się na
ogół prostszymi procedurami, mniejszymi wymaganiami formalnymi spółek
leasingowych i bardziej liberalnym podejściem do oceny zdolności
kredytowej klienta. W przypadku Alternatywy Plus, produktu VB LEASING,
klienci indywidualni mogą podpisać umowę leasingu legitymując się
jedynie dwoma dokumentami tożsamości, oświadczeniem o wysokości
dochodów i wpłacając określoną kwotę, tzw. czynsz inicjalny w wysokości
od 10 proc. wartości brutto pojazdu - dodaje Marek Mirecki.
Pomimo
licznych zalet, leasing konsumencki jest w naszym kraju mało popularny.
Jedną z przyczyn tej sytuacji może być spadek sprzedaży nowych aut,
jaki obserwujemy w ostatnim czasie. Z badania przeprowadzonego przez
TNS OBOP wynika, iż w 2007 r. tylko 6% Polaków, którzy kupili samochód
na użytek domowy, kupiło auta nowe. Pozostałe 94% zakupiło auta
używane, mające średnio ponad 10 lat, głównie sprowadzone z zagranicy.
Z drugiej strony jednak, popularyzacja tego produktu oraz jego większa
dostępność na polskim rynku mogłyby przyczynić się do zmiany tej
sytuacji. - Jeśli leasing konsumencki będzie dostępny także dla
polskich konsumentów, na co liczy branża leasingowa, to niewątpliwie
przełoży się na wzrost sprzedaży nowych aut - podkreśla Marek Mirecki.
Rozwój
tej gałęzi leasingu hamuje również nastawienie klientów do kwestii
własności pojazdu. - W przypadku leasingu właścicielem samochodu jest
firma leasingowa. Klient jest natomiast użytkownikiem pojazdu, a
dopiero po zakończeniu umowy może wykupić auto na własność. Oznacza to,
że zawarcie umowy leasingowej nie jest równoznaczne w skutkach z
zakupem danego samochodu. Stanowi jedynie tytuł prawny do korzystania z
pojazdu - zauważa Marek Mirecki.
W ofercie działających na
polskim rynku firm leasingowych, usługa leasingu konsumenckiego jest
raczej rzadkością. - Leasing prywatny jest dziś popularnym narzędziem
finansowania aut, m.in. w Austrii i Szwajcarii, gdzie stanowi niemal 20
proc. rynku. Dynamicznie rozwija się także w nowych krajach Unii
Europejskiej, np. w Czechach, na Węgrzech czy Słowacji. Niestety,
niejasne przepisy podatkowe w Polsce sprawiają, że leasing konsumencki
w naszym kraju wciąż znajduje się na początku swojej drogi do
popularności. Najczęstszym sposobem nabywania samochodów są kredyty i
pożyczki bankowe oraz zakupy za gotówkę - wyjaśnia Marek Mirecki.
Polski
rynek leasingu jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków w
Europie. Z danych Związku Przedsiębiorstw Leasingowych wynika, iż w
2007 roku wartość nowego portfela rynku ruchomości i nieruchomości
wyniosła 32,7 mld zł, czyli 50 proc. więcej niż w analogicznych okresie
ubiegłego roku. Wartość nowego portfela umów leasingu na rynku
ruchomości wyniosła 29,6 mld. zł. (wzrost o 50 proc), a najbardziej
dynamicznie rozwijał się segment środków transportu drogowego, dzięki
czemu udział tej grupy produktów w rynku leasingu ruchomości zwiększył
się z 62 proc. do 66 proc. Jak widać, potencjał rynku jest duży, być
może uregulowanie niejasnych przepisów dotyczących możliwości
zawierania umów leasingowych z konsumentami sprawi, że ta forma
finansowania zakupu pojazdu stanie się w Polsce bardziej dostępna.