Najnowsze wpisy, strona 23


Inwestycje.pl: Leasing - nie tylko dla przedsiębiorców...
Autor: muzyczny
07 maja 2008, 15:40

Leasing kojarzony jest przede wszystkim jako usługa skierowana do firm, jednak w rzeczywistości z oferty leasingowej korzystać mogą także osoby nieprowadzące działalności gospodarczej, mamy wówczas do czynienia z leasingiem konsumenckim.

Klienci indywidualni, nieposiadający własnej firmy, którzy decydują się na zakup samochodu i w związku z tym poszukują źródła finansowania tego zakupu, rzadko biorą pod uwagę takie rozwiązanie jak leasing. Usługa ta kojarzy nam się jako przeznaczona wyłącznie dla przedsiębiorców i tylko w takiej postaci wydaje się nam sensowna - niewątpliwym atutem leasingu w przypadku firm jest możliwość zaliczenia rat leasingowych do kosztów uzyskania przychodu oraz odliczenia podatku VAT. Tymczasem okazuje się, że wcale nie trzeba prowadzić działalności gospodarczej, aby wziąć auto w leasing. Oczywiście tylko teoretycznie, w rzeczywistości bowiem usługa leasingu konsumenckiego jest w Polsce mało dostępna i nieszczególnie popularna, podczas gdy za granicą jest to często konkurencyjna wobec kredytu forma finansowania zakupu samochodu.

Dlaczego tak się dzieje? Jakie są perspektywy rozwoju leasingu konsumenckiego w naszym kraju? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w niniejszym artykule.

O zaletach leasingu konsumenckiego mówi Marek Mirecki, dyrektor Departamentu Pojazdów VB Leasing Polska SA. - Jest to często tańsza i szybsza forma finansowania zakupu auta niż np. kredyt bankowy. Firmy leasingowe, które ściśle współpracują z producentami samochodów, mogą zaoferować swoim klientom szybkie procedury i korzystne rabaty na nowe auta wraz z np. dodatkowymi opcjami serwisowymi czy assistance. Co więcej, klient otrzymuje zarejestrowany i ubezpieczony samochód (składkę opłaca leasingobiorca). Oznacza to, że konsument po spełnieniu minimalnych wymogów formalnych jest w stanie w krótkim czasie cieszyć się użytkowaniem auta.

Firmy leasingowe są zatem w stanie wynegocjować znacznie lepsze warunki sprzedaży niż klient indywidualny. Dużym plusem są również prostsze niż w przypadku kredytu procedury. - Leasing prywatny charakteryzuje się na ogół prostszymi procedurami, mniejszymi wymaganiami formalnymi spółek leasingowych i bardziej liberalnym podejściem do oceny zdolności kredytowej klienta. W przypadku Alternatywy Plus, produktu VB LEASING, klienci indywidualni mogą podpisać umowę leasingu legitymując się jedynie dwoma dokumentami tożsamości, oświadczeniem o wysokości dochodów i wpłacając określoną kwotę, tzw. czynsz inicjalny w wysokości od 10 proc. wartości brutto pojazdu - dodaje  Marek Mirecki.

Pomimo licznych zalet, leasing konsumencki jest w naszym kraju mało popularny. Jedną z przyczyn tej sytuacji może być spadek sprzedaży nowych aut, jaki obserwujemy w ostatnim czasie. Z badania przeprowadzonego przez TNS OBOP wynika, iż w 2007 r. tylko 6% Polaków, którzy kupili  samochód na użytek domowy, kupiło auta nowe. Pozostałe 94% zakupiło auta używane, mające średnio ponad 10 lat, głównie sprowadzone z zagranicy. Z drugiej strony jednak, popularyzacja tego produktu oraz jego większa dostępność na polskim rynku mogłyby przyczynić się do zmiany tej sytuacji. - Jeśli leasing konsumencki będzie dostępny także dla polskich konsumentów, na co liczy branża leasingowa, to niewątpliwie przełoży się na wzrost sprzedaży nowych aut - podkreśla Marek Mirecki.

Rozwój tej gałęzi leasingu hamuje również nastawienie klientów do kwestii własności pojazdu. - W przypadku leasingu właścicielem samochodu jest firma leasingowa. Klient jest natomiast użytkownikiem pojazdu, a dopiero po zakończeniu umowy może wykupić auto na własność. Oznacza to, że zawarcie umowy leasingowej nie jest równoznaczne w skutkach z zakupem danego samochodu. Stanowi jedynie tytuł prawny do korzystania z pojazdu - zauważa Marek Mirecki.

W ofercie działających na polskim rynku firm leasingowych, usługa leasingu konsumenckiego jest raczej rzadkością. - Leasing prywatny jest dziś popularnym narzędziem finansowania aut, m.in. w Austrii i Szwajcarii, gdzie stanowi niemal 20 proc. rynku. Dynamicznie rozwija się także w nowych krajach Unii Europejskiej, np. w Czechach, na Węgrzech czy Słowacji. Niestety, niejasne przepisy podatkowe w Polsce sprawiają, że leasing konsumencki w naszym kraju wciąż znajduje się na początku swojej drogi do popularności. Najczęstszym sposobem nabywania samochodów są kredyty i pożyczki bankowe oraz zakupy za gotówkę - wyjaśnia  Marek Mirecki.

Polski rynek leasingu jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków w Europie. Z danych Związku Przedsiębiorstw Leasingowych wynika, iż w 2007 roku wartość nowego portfela rynku ruchomości i nieruchomości wyniosła 32,7 mld zł, czyli 50 proc. więcej niż w analogicznych okresie ubiegłego roku. Wartość nowego portfela umów leasingu na rynku ruchomości wyniosła 29,6 mld. zł. (wzrost o 50 proc), a najbardziej dynamicznie rozwijał się segment środków transportu drogowego, dzięki czemu udział tej grupy produktów w rynku leasingu ruchomości zwiększył się  z 62 proc. do 66 proc. Jak widać, potencjał rynku jest duży, być może uregulowanie niejasnych przepisów dotyczących możliwości zawierania umów leasingowych z konsumentami sprawi, że ta forma finansowania zakupu pojazdu stanie się w Polsce bardziej dostępna.

Xella na Ukrainie
Autor: muzyczny
07 maja 2008, 10:50

8 maja 2008 r. nastąpi oficjalne otwarcie biura Xella Ukraine TOV w Odessie. Na rynek ukraiński zostaną wprowadzone marki YTONG i SILKA. Powstaną zakłady produkujące obie marki.

Cele, jakie wytyczyła sobie Xella Ukraine TOV na lata 2008-2010, to: zwiększenie udziałów YTONGa w rynku południowoukraińskim oraz budowa pierwszego zakładu YTONG w południowej części Ukrainy. Sprzedaż YTONGa importowanego z Turcji firma rozpocznie już w maju 2008 r., natomiast rozpoczęcie budowy zakładu Odessa/Nikołajew planowane jest na drugi kwartał 2009 r.

YTONG wyprodukowany w pierwszym z pięciu ukraińskich zakładów będzie wykorzystany jeszcze w inwestycjach towarzyszących organizacji EURO 2012. Trafi on na rynek w styczniu 2011 roku - mówi Piotr Babst, Prezes Zarządu GF Marktraum PBU. - Ukraina jest krajem o ogromnym potencjale - liczba ludności wynosi ponad 47 milionów, wielkość rynku materiałów budowlanych - 8100 Tm3, a prognozowany roczny wzrost PKB znajduje się na poziomie ok. 5% w ciągu najbliższych pięciu lat. W porównaniu z Polską i krajami bałtyckimi Ukraina ma najniższy wskaźnik zużycia ilości materiałów ściennych na jedną osobę - 0,17 m3 przy 0,24 m3 w Polsce i 0,28 m3 w krajach bałtyckich - podsumowuje Piotr Babst.

Strategia rozwoju Xella Ukraine TOV, oprócz wprowadzenia na rynek ukraiński marek YTONG i SILKA, obejmuje wdrożenie koncepcji zakładów kombi (jedna wspólna lokalizacja produkcji obydwu marek, z własnym wspólnym złożem piasku). Kolejne po fabryce Odessa/Nikołajew zakłady powstaną w Tarnopolu/Lwowie, Winnicy, Dniepropietrowsku i Kijowie.

Spółka Xella Ukraine TOV została zarejestrowana w Odessie 11 stycznia 2008 r. Jest to druga po Xella Polska Sp. z o.o. spółka córka koncernu Xella International GmbH w rejonie rynku zwanym PBU, obejmującym Polskę, Baltikum (Kaliningrad, Litwę, Łotwę) i Ukrainę. 99% udziałów Xella Ukraine TOV należy do Xella Baustoffe GmbH, pozostały 1% do Xella Polska Sp. z o.o. Siedziba i zarząd GF Marktraum PBU znajdują się w Warszawie.

Cieszymy się, że wyniki, jakie osiągnęliśmy kierując firmą Xella w Polsce spowodowały, że to właśnie polskiemu zarządowi powierzono misję koordynowania działań na rynkach wschodnich - dodaje Piotr Babst.

Xella Ukraine TOV czerpie z doświadczeń polskich. - To właśnie w Polsce przygotowujemy materiały techniczne i informacyjne dla klientów ukraińskich. Także w naszym kraju została wykonana ukraińska wersja strony internetowej www.xella.ua - mówi Monika Mychlewicz, Kierownik Działu Marketingu Xella Polska.

Xella Ukraine TOV zatrudnia starannie wybranych pracowników. Są to ludzie młodzi - średnia wieku wynosi ok. 31 lat, wysoko wykwalifikowani, zmotywowani i przeszkoleni przez Xella MA.

APREO LOGISTICS otwiera nowy oddział w Augustowie...
Autor: muzyczny
07 maja 2008, 06:06

 

APREO LOGISTICS – spedytor i dostawca usług logistycznych na terenie Polski i Europy – otworzył 5 maja nowy oddział spedycyjny w Augustowie. Po Toruniu, oddział w Augustowie jest drugą placówką, która powstała w tym roku w ramach zwiększania możliwości operacyjnych firmy. Biuro zlokalizowane jest w centrum Augustowa.

Rozbudowa sieci kompleksowych usług transportowych i logistycznych na terenie kraju to jeden z konsekwentnie realizowanych planów rozwojowych Apreo Logistics. Augustów jest 9 kluczową lokalizacją firmy. Spedytor dysponuje już oddziałami operacyjnymi w Warszawie, Gdyni, Zielonej Górze, Rzeszowie, Tychach, Radomsku, Skierniewicach i Toruniu. W oddziale świadczącym zarówno krajowe jak i międzynarodowe usługi spedycyjne, będą pracowały wstępnie 4 osoby. Ich zadaniem będzie obsługa klientów i przewoźników z województwa podlaskiego. Ze względu na uwarunkowania geograficzne regionu oraz sąsiedztwo licznych przejść granicznych, nowa placówka stanowi bramę na Pribaltikę i Rosję i będzie miała w przyszłości znaczny wpływ na strategię operacyjną firmy.

 

Paweł Sielewicz, dyrektor operacyjny Apreo Logistics: „Z uwagi na dynamiczny wzrost ilości obsługiwanych klientów sukcesywnie rozszerzamy zakres naszej oferty oraz mocno inwestujemy w rozbudowę oddziałów lokalnych.  Mamy świadomość, że regionalizacja działalności sprzyja budowaniu trwałych relacji z Klientami a dobra lokalizacja oddziałów ułatwia wzajemną komunikację i znacząco wpływa na jakość i terminowość świadczonych usług”.

Z końcem ubiegłego roku spółka zakończyła proces reorganizacji Działu Operacyjnego. Po analizach sytuacji rynkowej Zarząd Spółki zdecydował o intergracji pionów spedycji krajowej i międzynarodowej, które stały się częścią Działu Operacyjnego. W każdym z oddziałów ustanowiona została osoba pełniącą obowiązki Lidera Zespołu, której zadaniem jest koordynowanie pracy operacyjnej działu, prowadzenie spraw administracyjno-organizacyjnych oraz aktywny udział w polityce handlowej i kadrowej spółki. Wzmocnione zostały działy handlowy i finansowy. Ponadto, w ramach doskonalenia współpracy z kontrahentami spółka wprowadziła już ofertę szybkich płatności oraz wdrożyła inne korzystne dla przewoźników warianty rozliczeń. Apreo Logistics oferuje również tzw. „Grupę zakupową”, umożliwiającą przewoźnikom redukcję kosztów prowadzonej przez nich działalności.

Polfactor nagrodzony za propagowanie idei...
Autor: muzyczny
07 maja 2008, 05:50

Polfactor SA od lat propaguje ideę korzystania z biur informacji gospodarczej jako skutecznego narzędzia oceny ryzyka w polskiej branży faktoringu współpracując z Krajowym Rejestrem Długów Biurem Informacji Gospodarczej S.A. (KRD BIG S.A.)

Dla bezpiecznego prowadzenia biznesu konieczna jest wymiana informacji o rzetelności i solidności kontrahentów, z którym współpracujemy lub zamierzamy podjąć współpracę - podkreśla Elżbieta Urbańska, Prezes Polfactor SA. Polskie firmy dojrzały już do tego, aby wymieniać między sobą informacje o nierzetelnych i niesolidnych dłużnikach, aby dzielić się swoimi doświadczeniami z innymi. Przedsiębiorcy czują potrzebę i konieczność wymiany informacji gospodarczej w celu zapewnienia bezpieczeństwa prowadzonego interesu.

Krajowy Rejestr Długów Biuro Informacji Gospodarczej S.A.

Celem KRD BIG S.A. jest ochrona polskich przedsiębiorców przed niesolidnymi kontrahentami poprzez ogólnopolski system wymiany informacji o rzetelnych i niesolidnych podmiotach gospodarczych i konsumentach. KRD BIG S.A. jest prekursorem na polskim rynku w dziedzinie przyjmowania, przechowywania i udostępniania informacji gospodarczych.

Z punktu widzenia Polfactor baza KRD BIG jest jednym z narzędzi ograniczających ryzyko działalności firm, również firm faktoringowych. Pomaga w ocenie wiarygodności potencjalnych kontrahentów. Jeszcze przed rozpoczęciem współpracy z klientem możemy ocenić jego moralność płatniczą i w ten sposób wyeliminować niesolidnych płatników.

Korzyści płynące ze współpracy z KRD BIG:

Budowanie portfela faktoringowego na bazie solidnych płatników
Ochrona przed niesolidnymi dłużnikami
Współpraca z wiarygodnymi Dostawcami
Dobre źródło informacji o firmach
Baza KRD jest skutecznym narzędziem miękkiej windykacji

Gala Krajowego Rejestru Długów

W dniu 24 kwietnia odbyła się uroczysta Gala KRD, na której spółka Polfactor otrzymała dwa wyróżnienia:

 „Skrzydła KRD" dla Polfactor SA za propagowanie idei korzystania z biur informacji gospodarczej jako skutecznego narzędzia oceny ryzyka w polskiej branży faktoringu
Honorowy Certyfikat „Rzetelna Firma" dla firm propagujących transparentność i rzetelność płatniczą w biznesie

Prezes Polfactor SA Elżbieta Urbańska wzięła udział w panelu dyskusyjnym poświęconym kierunkom zmian systemu wymiany informacji gospodarczej w świetle prac nad nowelizacją Ustawy o udostępnianiu informacji gospodarczych.

Firmy faktoringowe mogą korzystać z bazy KRD w ograniczonym stopniu, bowiem windykacja dotyczy tylko klientów firm faktoringowych, z którymi faktorzy maja podpisane umowy.Za pośrednictwem biur informacji gospodarczej firmy faktoringowe nie mogą bezpośrednio windykować odbiorców objętych faktoringiem, nie mogą też w pełni korzystać z opcji pobierania informacji gospodarczych oraz opcji monitorowania podmiotów gospodarczych. Firmy faktoringowe czekają więc na zmiany ustawowe w tym zakresie. Wierzyciele wtórni ( m.in.firmy factoringowe) stając się właścicielami nabytej drogą cesji wierzytelności nie powinni być pozbawieni prawa do pełnego korzystania z oferty biur informacji gospodarczej. Im więcej informacji skupionych będzie w jednej bazie, tym łatwiejszy będzie do nich dostęp. Korzystanie z jednej bazy powstałej w oparciu o różne źródła informacji bezapelacyjnie przyczyni się do prowadzenia bezpiecznego biznesu, przy okazji eliminując z rynku niesolidnych przedsiębiorców.

Uczestnicy panelu:

Otylia Trzaskalska - Stroińska zastępca dyrektora departamentu regulacji gospodarczych w Ministerstwie Gospodarki.
dr Sebastian Skuza - Zastępca Dyrektora Departamentu Rozwoju Rynku Finansowego w Ministerstwie Finansów. Członek Rady Nadzorczej Giełdy Papierów Wartościowych - od 2006
Dr Alfred Bieć - obecnie w radzie nadzorczej PZU S.A. W 2006 roku wygrał konkurs ogłoszony przez Parlament Europejski i jest ekspertem Parlamentu Europejskiego ds. rynków finansowych
Mike Bradford obecnie Dyrektor korporacyjny ds. Ochrony danych osobowych I praw konsumenckich w Experian (firmie działającej w 36 krajach zajmującej się budowaniem systemów wymiany informacji gospodarczej).
Andrzej Roter - od 2004 roku Dyrektor Generalny w Konferencji Przedsiębiorstw Finansowych w Polsce. Inicjator oraz współautor wskaźnika ogólnogospodarczego: BAROMETR RYNKU CONSUMER FINANCE (Barometr KPF-IRG) oraz projektu badawczego realizowanego z Instytutem Rozwoju Gospodarczego SGH, opisującego co kwartał sytuację na rynku consumer finance w Polsce.
Dr Arwid Mednis  - Radca prawny, partner w Kancelarii Wierzbowski Eversheds. Współtwórca projektów ustaw o ochronie danych osobowych i udostępnianiu informacji gospodarczych.
Elżbieta Urbańska - Prezes Polfactor SA, Przewodnicząca Komitetu Wykonawczego Polskiego Związku Faktorów (organizacji zrzeszającej 12 firm faKtoringowych działających w Polsce)
Marek Woźniak, dyrektor Departamentu Windykacji Należności Polskiej Telefonii Cyfrowej Sp. z o.o. absolwent Wydziału Prawa i Administracji Uniwersytetu Warszawskiego, zajmuje się windykacja i ryzykiem finansowych. Obecne stanowisko zajmuje od 1998 r.

*** 

Polfactor SA jest członkiem międzynarodowej sieci faktorów - Factors Chain International. Obecnie FCI zrzesza 232 członków z 63 krajów. Polfactor SA zapewnia swoim Klientom profesjonalne zarządzanie należnościami, finansowanie, przejęcie ryzyka wypłacalności, prowadzenie kont rozliczeniowych Odbiorców i efektywne egzekwowanie należności. Oferuje następujące usługi: faktoringu krajowego z regresem, z przejęciem ryzyka wypłacalności odbiorcy oraz faktoring eksportowy i gwarancje importowe.

Expander rozwija markę Prestige
Autor: muzyczny
06 maja 2008, 19:13

Firma doradcza Expander otwiera drugą placówkę dedykowaną zamożnym klientom. Zamierza dalej rozwijać markę Expander Prestige oraz zwiększyć jej udział w sprzedaży kredytów i produktów inwestycyjnych.

- Polskie społeczeństwo szybko się bogaci. Zajmujemy obecnie czołowe miejsce w Europie pod względem przyrostu liczby osób osiągających ponadprzeciętne dochody. Jednocześnie odsetek osób korzystających z usług przeznaczonych dla zamożnych klientów ciągle jest niski - mówi Grzegorz Mann, wiceprezes Expandera. Marka Expander Prestige, pod jaką świadczone są usługi dla zamożnych klientów, istnieje od 2005 roku. – Wysoki potencjał rozwoju dostrzegamy szczególnie w segmencie klientów tzw. personal banking, czyli osiągających dochody netto w przedziale od 8 do 15 tys. zł – dodaje G. Mann.

W Warszawie funkcjonują już dwa oddziały prestiżowe, planowane jest otwarcie podobnych placówek w innych miastach. Obsługą zamożnych klientów zajmuje się w tej chwili 11 doradców finansowych, posiadających najwyższe kwalifikacje oraz bogate doświadczenie w obsłudze wniosków kredytowych i inwestycyjnych. W I kwartale 2008 r. placówka Expander Prestige osiągnęła 16-proc. udział w sprzedaży kredytów hipotecznych we wszystkich oddziałach warszawskich oraz 20-proc. udział w sprzedaży produktów inwestycyjnych.

Expander Prestige to połączenie specjalnej oferty produktowej, najwyższej jakości obsługi oraz usług dodatkowych, np. notarialnych czy podatkowych. – Klientom zamożnym oferujemy dedykowane produkty oszczędnościowo-inwestycyjne, np. Aegon Prestige czy zarządzanie pakietem papierów wartościowych proponowane we współpracy z Credit Suisse Asset Management, mamy też możliwość stworzenia dla nich tzw. produktów szytych na miarę, np. lokat strukturyzowanych – informuje Wojciech Chlebowski, dyrektor Expander Prestige. – Osobom zaciągającym kredyty hipoteczne proponujemy ponadstandardowe usługi, m.in. kompletowanie dokumentów. Poza tym, negocjujemy dla nich niższe marże w bankach – dodaje. Klienci Expander Prestige to zwykle osoby bardzo wymagające, posiadające wiedzę o rynkach finansowych i oczekujące nietypowych rozwiązań.

Plany rozwoju Expander Prestige zakładają zwiększenie liczby klientów i dedykowanych placówek oraz wprowadzenia nowych rozwiązań inwestycyjnych. Obecnie trwają prace nad stworzeniem unikalnego, matematycznego modelu budowy portfela inwestycyjnego, opartego na analizie wyników funduszy inwestycyjnych oraz analizie trendów w podstawowych segmentach rynku finansowego, z uwzględnieniem profilu ryzyka klienta. W kwietniu do zespołu Expandera dołączył Rafał Lerski, licencjonowany doradca inwestycyjny, który jest odpowiedzialny m.in. za konstruowanie portfeli modelowych.

Expander jest niezależnym doradcą finansowym, oferującym produkty oszczędnościowo-inwestycyjne oraz kredyty hipoteczne i gotówkowe. Obecnie Expander ma 65 oddziałów w całej Polsce oraz ok. 280 doradców finansowych. Nowa strategia rozwoju Expandera, będąca konsekwencją dokonanych pod koniec ub.r. zmian właścicielskich, zakłada ekspansję zagraniczną, powiększenie oferty produktowej, rozbudowę sieci oddziałów oraz umocnienie marki. Jej pierwsze efekty to wzrost sprzedaży o 30% w I kwartale br. (r/r) kredytów hipotecznych. Wartość wniosków kredytowych brutto wysłanych w kwietniu była aż o 80% wyższa niż w kwietniu 2007 roku. Właścicielem 60% udziałów w Expanderze jest konsorcjum zarządzane przez Innova Capital, a pozostałych 40% GE Money.