Inwestycje.pl: Leasing - nie tylko dla przedsiębiorców...


Autor: muzyczny
07 maja 2008, 15:40

Leasing kojarzony jest przede wszystkim jako usługa skierowana do firm, jednak w rzeczywistości z oferty leasingowej korzystać mogą także osoby nieprowadzące działalności gospodarczej, mamy wówczas do czynienia z leasingiem konsumenckim.

Klienci indywidualni, nieposiadający własnej firmy, którzy decydują się na zakup samochodu i w związku z tym poszukują źródła finansowania tego zakupu, rzadko biorą pod uwagę takie rozwiązanie jak leasing. Usługa ta kojarzy nam się jako przeznaczona wyłącznie dla przedsiębiorców i tylko w takiej postaci wydaje się nam sensowna - niewątpliwym atutem leasingu w przypadku firm jest możliwość zaliczenia rat leasingowych do kosztów uzyskania przychodu oraz odliczenia podatku VAT. Tymczasem okazuje się, że wcale nie trzeba prowadzić działalności gospodarczej, aby wziąć auto w leasing. Oczywiście tylko teoretycznie, w rzeczywistości bowiem usługa leasingu konsumenckiego jest w Polsce mało dostępna i nieszczególnie popularna, podczas gdy za granicą jest to często konkurencyjna wobec kredytu forma finansowania zakupu samochodu.

Dlaczego tak się dzieje? Jakie są perspektywy rozwoju leasingu konsumenckiego w naszym kraju? Na te pytania postaramy się odpowiedzieć w niniejszym artykule.

O zaletach leasingu konsumenckiego mówi Marek Mirecki, dyrektor Departamentu Pojazdów VB Leasing Polska SA. - Jest to często tańsza i szybsza forma finansowania zakupu auta niż np. kredyt bankowy. Firmy leasingowe, które ściśle współpracują z producentami samochodów, mogą zaoferować swoim klientom szybkie procedury i korzystne rabaty na nowe auta wraz z np. dodatkowymi opcjami serwisowymi czy assistance. Co więcej, klient otrzymuje zarejestrowany i ubezpieczony samochód (składkę opłaca leasingobiorca). Oznacza to, że konsument po spełnieniu minimalnych wymogów formalnych jest w stanie w krótkim czasie cieszyć się użytkowaniem auta.

Firmy leasingowe są zatem w stanie wynegocjować znacznie lepsze warunki sprzedaży niż klient indywidualny. Dużym plusem są również prostsze niż w przypadku kredytu procedury. - Leasing prywatny charakteryzuje się na ogół prostszymi procedurami, mniejszymi wymaganiami formalnymi spółek leasingowych i bardziej liberalnym podejściem do oceny zdolności kredytowej klienta. W przypadku Alternatywy Plus, produktu VB LEASING, klienci indywidualni mogą podpisać umowę leasingu legitymując się jedynie dwoma dokumentami tożsamości, oświadczeniem o wysokości dochodów i wpłacając określoną kwotę, tzw. czynsz inicjalny w wysokości od 10 proc. wartości brutto pojazdu - dodaje  Marek Mirecki.

Pomimo licznych zalet, leasing konsumencki jest w naszym kraju mało popularny. Jedną z przyczyn tej sytuacji może być spadek sprzedaży nowych aut, jaki obserwujemy w ostatnim czasie. Z badania przeprowadzonego przez TNS OBOP wynika, iż w 2007 r. tylko 6% Polaków, którzy kupili  samochód na użytek domowy, kupiło auta nowe. Pozostałe 94% zakupiło auta używane, mające średnio ponad 10 lat, głównie sprowadzone z zagranicy. Z drugiej strony jednak, popularyzacja tego produktu oraz jego większa dostępność na polskim rynku mogłyby przyczynić się do zmiany tej sytuacji. - Jeśli leasing konsumencki będzie dostępny także dla polskich konsumentów, na co liczy branża leasingowa, to niewątpliwie przełoży się na wzrost sprzedaży nowych aut - podkreśla Marek Mirecki.

Rozwój tej gałęzi leasingu hamuje również nastawienie klientów do kwestii własności pojazdu. - W przypadku leasingu właścicielem samochodu jest firma leasingowa. Klient jest natomiast użytkownikiem pojazdu, a dopiero po zakończeniu umowy może wykupić auto na własność. Oznacza to, że zawarcie umowy leasingowej nie jest równoznaczne w skutkach z zakupem danego samochodu. Stanowi jedynie tytuł prawny do korzystania z pojazdu - zauważa Marek Mirecki.

W ofercie działających na polskim rynku firm leasingowych, usługa leasingu konsumenckiego jest raczej rzadkością. - Leasing prywatny jest dziś popularnym narzędziem finansowania aut, m.in. w Austrii i Szwajcarii, gdzie stanowi niemal 20 proc. rynku. Dynamicznie rozwija się także w nowych krajach Unii Europejskiej, np. w Czechach, na Węgrzech czy Słowacji. Niestety, niejasne przepisy podatkowe w Polsce sprawiają, że leasing konsumencki w naszym kraju wciąż znajduje się na początku swojej drogi do popularności. Najczęstszym sposobem nabywania samochodów są kredyty i pożyczki bankowe oraz zakupy za gotówkę - wyjaśnia  Marek Mirecki.

Polski rynek leasingu jest jednym z najdynamiczniej rozwijających się rynków w Europie. Z danych Związku Przedsiębiorstw Leasingowych wynika, iż w 2007 roku wartość nowego portfela rynku ruchomości i nieruchomości wyniosła 32,7 mld zł, czyli 50 proc. więcej niż w analogicznych okresie ubiegłego roku. Wartość nowego portfela umów leasingu na rynku ruchomości wyniosła 29,6 mld. zł. (wzrost o 50 proc), a najbardziej dynamicznie rozwijał się segment środków transportu drogowego, dzięki czemu udział tej grupy produktów w rynku leasingu ruchomości zwiększył się  z 62 proc. do 66 proc. Jak widać, potencjał rynku jest duży, być może uregulowanie niejasnych przepisów dotyczących możliwości zawierania umów leasingowych z konsumentami sprawi, że ta forma finansowania zakupu pojazdu stanie się w Polsce bardziej dostępna.

Do tej pory nie pojawił się jeszcze żaden komentarz. Ale Ty możesz to zmienić ;)

Dodaj komentarz