24 i 25 kwietnia br. przedstawiciele firm zrzeszonych w Fundacji Korporacyjnej Odpowiedzialności Społecznej (Foundation for Corporate Social Responsibility – FCSR) spotkali się z uczniami z województwa zachodniopomorskiego, których przez cały rok wspiera Fundacja. Dzięki Fundacji każdego miesiąca do blisko 2800 głodnych dzieci z 15 szkół w północno-zachodniej Polsce trafia łącznie 56 000 posiłków. Tym razem odwiedzane dzieci otrzymały posiłki przygotowane przez samych prezesów. Siedemnastu przedstawicieli 80 firm należących do Fundacji Korporacyjnej Odpowiedzialności Społecznej podróżowało po północno-zachodniej Polsce i spotykało się z dziećmi, które od lat wspiera Fundacja. Grupa odwiedziła szkoły w Rusinowie, Klępczewie, Nielepie, Rzecinie, Bierzwnicy, Oparznie i Zarańsku. Na przybyłych z Warszawy gości czekały niespodzianki w postaci specjalnych wystąpień zaprezentowanych przez uczniów. Główną atrakcją dwudniowej wycieczki było przygotowywanie posiłków dla dzieci przez samych prezesów. Gotowanie, pod czujnym okiem rodzimych kucharek z Gimnazjum w Świdwinie, rozpoczęło się bladym świtem w piątek. Przez resztę dnia szefowie firm rozwozili przysmaki najmłodszym.
Pomysłodawcą wyjazdu był założyciel i prezes Fundacji, dr William Chasey, od lat propagujący ideę społecznej odpowiedzialności biznesu (CSR – corporate social responsibility). Przewodniczę organizacji, której członkowie angażują się w działalność w ramach społecznej odpowiedzialności biznesu, nie tylko przekazując określoną ilość środków na rzecz Fundacji, ale także aktywnie uczestnicząc w bezpośrednich działaniach skierowanych do potrzebujących dzieci. – mówi William Chasey. To właśnie możliwość spotkania i rozmowy z osobami, do których trafia nasza pomoc, umacnia w przekonaniu, że prowadzona przez nas działalność jest konieczna i wartościowa. – dodaje Chasey.
Fundacja Korporacyjnej Odpowiedzialności Społecznej prowadzi obecnie dwa programy. W ramach pierwszego – „Codziennie ciepły posiłek” – dzieci z północno-zachodniej Polski otrzymują każdego miesiąca łącznie 56 000 posiłków. Dzięki drugiemu – „Świeże mleko” – uczniom z tego regionu nie brakuje również tego pożywnego napoju. W/w programy nie są jednak jedyną formą pomocy dla lokalnej społeczności. W 2008 roku, dzięki Fundacji w Szkole Podstawowej w Rzecinie zainstalowano piec centralnego ogrzewania, a w miejscowości Nowe Worowo do użytku oddano trzy wyremontowane klasy. Poza zakupem i montażem pieca oraz ciepłymi posiłkami dla wszystkich dzieci, Fundacji zawdzięczamy również środki czystości, przybory szkolne oraz bluzy, które służą jako mundurki szkolne dla wszystkich uczniów. – mówi Elżbieta Reinke, Dyrektor Niepublicznej Szkoły Podstawowej w Rzecinie. Cieszę się i niezmiernie doceniam fakt, że tak bardzo zajęci na co dzień członkowie FCSR, odłożyli na te dwa dni swoje obowiązki i odwiedzili nas osobiście. Przygotowane, podczas pobytu w naszym regionie, przez nich posiłki były dla naszych dzieci szczególną niespodzianką. – dodaje Elżbieta Reinke.
Z przeprowadzonego na zlecenie FCSR, badania TNS OBOP wynika, że problem głodu dotyka 40% Polaków, którym nie zawsze starcza pieniędzy na kupno jedzenia. Pełnowartościowe posiłki są warunkiem zdrowego rozwoju, dlatego śniadania i ciepły posiłek co najmniej raz dziennie są tak ważne dla dzieci. Społeczna odpowiedzialność biznesu jest w Polsce coraz powszechniejszą praktyką nie tylko wśród wielkich korporacji, ale także mniejszych przedsiębiorstw. Działalność biznesowa może i powinna realizować także wyższe cele. Tylko wtedy daje prawdziwą satysfakcję. – dodaje William Chasey.
Wśród osób, które odwiedziły dzieci, znaleźli się: William Chasey (Prezes Fundacji Korporacyjnej Odpowiedzialności Społecznej), Dan Nistor (Dyrektor Generalny Coca-Cola HBC Polska), Dan Burke (Dyrektor Generalny Cargill Polska), Gerd Boeckenhoff (Dyrektor Generalny Rabobank Polska), Kees Stroomer (Dyrektor Zarządzający Randstad Poland), Stefan Zaremba (Prezes EDS i Vice Prezes Zarządu Fundacji Korporacyjnej Odpowiedzialności Społecznej), Żaneta Berus (Dyrektor Zarządzający Warszawskie Centrum Expo XX), Tim Hyland (Dyrektor Travel Express), Lawrence Fahrenholz (Członek Zarządu Lacrosse Language Consultancy), Marzena Rowicka (Wydawca Magazynu Trendy Food), Eric Fettke (Szef Kuchni Hotelu InterContinental w Warszawie), Pablo Montano (Prezes Gooday Films), Simon Cygielski (Wydawca New Warsaw Express), Natalia Marciniak (Koordynator Fundacji Korporacyjnej Odpowiedzialności Społecznej), Bartosz Kozłowski (Fotograf Fundacji Korporacyjnej Odpowiedzialności Społecznej), Ryszard Malec (Dyrektor Generalny Makro Cash & Carry w Koszalinie), Ulrich James Fruh (Główny Manager Projektu Orco Poland Sp. z o.o.).
Informacje dodatkowe:
Foundation for Corporate Social Responsibility (FCSR – Fundacja Korporacyjnej Odpowiedzialności Społecznej) zachęca firmy do działania zgodnie z zasadami odpowiedzialności społecznej, a także pomaga im w osiąganiu sukcesu komercyjnego przy poszanowaniu dla wartości etycznych, ludzi potrzebujących, środowiska naturalnego oraz potrzeb lokalnych społeczności. Członkowie Fundacji spełniają swoje zobowiązania względem społeczeństwa poprzez ekonomiczny, intelektualny i społeczny wkład w lokalną społeczność, w której prowadzą działalność. Więcej informacji na stronie www.fcsr.pl.
Dr William C. Chasey jest założycielem i przewodniczącym Fundacji Korporacyjnej Odpowiedzialności Społecznej. Jest twórcą idei Cause Marketing (marketingu społecznie zaangażowanego), którą propaguje na całym świecie. Stworzył, zarządzał i doradzał 19 organizacjom pozarządowym i charytatywnym różnego rodzaju. Pracował z 23 oddziałami Czerwonego Krzyża na całym świecie. Doktorat uzyskał na Uniwersytecie Maryland. Był przewodniczącym największej niezależnej agencji Public Relations i Marketingu w Ameryce, Frasier Associates, a później Przewodniczącym Organizacji Williama Chasey’a, jednej z wiodących firm lobbingowych, zajmujących się konsultingiem politycznym w Waszyngtonie. Przed Kongresem Stanów Zjednoczonych reprezentował najbardziej prestiżowych klientów biznesowych na świecie.
Społeczna Odpowiedzialność Biznesu (CSR – Corporate Social Responsibility) jest ideą, wg której obowiązkiem świata biznesu jest angażowanie środków finansowych i energii w działania na rzecz szeroko rozumianego dobra społecznego (np. środowiska naturalnego lub lokalnej społeczności). Działania te cieszą się rosnącą popularnością zarówno wśród firm, jak i konsumentów, którzy wybierając produkt z półki sklepowej coraz częściej zwracają uwagę na prospołeczną działalność poszczególnych producentów.