NewsPoint opracował kolejny raport dotyczący usług
internetowych opartych na założeniach Web 2.0. Tym razem specjaliści
przyjrzeli się portalom pożyczkowym, których użytkownicy wzajemnie
pożyczają sobie pieniądze.
Serwisy pożyczkowe (nazywane
też serwisami social lending lub pożyczki P2P) to nowy rodzaj usług
internetowych. Działanie serwisów polega na tym, że zarejestrowani w
nich użytkownicy wzajemnie pożyczają sobie pieniądze. Portale działają
na zasadzie aukcji - zainteresowany pożyczką umieszcza swoje
ogłoszenie, a następnie wybiera najkorzystniejszą ofertę z otrzymanych
od innych użytkowników. Serwis zarabia na prowizji od każdej
transakcji. Pierwsze portale pożyczkowe powstały w Stanach
Zjednoczonych dwa lata temu.
Na polskim rynku funkcjonują na
razie trzy portale pożyczkowe: Finansowo.pl, Kokos.pl i Monetto.pl,
planowane jest także uruchomienie czwartego - Pirkonto.pl. Najwcześniej
zadebiutował Kokos.pl, który został uruchomiony na początku lutego
b.r.. Miesiąc później zadebiutowały dwa kolejne - Monetto.pl i
Finansowo.pl. Specjaliści NewsPoint przeprowadzili analizę ilościową
publikacji dla wszystkich czterech serwisów za okres roku
kalendarzowego (1 kwietnia 2007 - 31 marca 2008) oraz analizę
jakościową dla pierwszego kwartału 2008 r.
Analiza ilościowa (1 kwietnia 2007 - 31 marca 2008)
Pojedyncze
wzmianki na temat serwisów social lending pojawiały się już wiosną
ubiegłego roku - Finansowo.pl z dość dużym wyprzedzeniem zapowiadało
uruchomienie swojego serwisu. Kolejny powstający portal, Monetto.pl,
ożywił się pod koniec ubiegłego roku, również szeroko informując o
planach udostępnienia internautom swoich usług - i szybko zdystansował
konkurenta, wykorzystując wszelkie możliwe preteksty do komunikacji.
Inną
strategię przyjął natomiast właściciel portalu Kokos.pl, który
działania informacyjne rozpoczął wraz ze startem działalności. Do tej
pory brakuje natomiast informacji w mediach na temat portalu
Pirkonto.pl - być może, podobnie jak Kokos.pl, stanie się on bardziej
aktywny komunikacyjnie już po rynkowym launchu.
Firma Liczba publikacji
Monetto.pl 255
Finansowo.p 199
Kokos.pl 103
"Dobre
wyniki Monetto.pl wynikały z faktu, że jego twórcy już na początkowym
etapie budowy serwisu przewidzieli konieczność prowadzenia otwartej i
aktywnej działalności informacyjnej. Otwarta komunikacja była w tym
przypadku szczególnie ważna, gdyż serwisy typu social lending łączą
finanse z internetem, a do takiego połączenia Polacy nadal odnoszą się
nieufnie. Dlatego postawiliśmy na rzetelne informowanie o kolejnych
etapach realizacji projektu Monetto oraz na akcentowanie zagadnienia
bezpieczeństwa. Myślę, że to właśnie nasza aktywność oraz jasno
sprecyzowany przekaz umożliwiły uzyskanie przewagi", tak wynik analizy
skomentował Adrian Łaźniewski, odpowiedzialny za relacje z mediami
serwisu Monetto.pl.
Analiza jakościowa (1 stycznia 2008 - 31 marca 2008)
Ze
względu na pojawienie się nowej kategorii usług finansowych i niemal
równoczesne wejście na rynek trzech firm, znakomita większość
publikacji ma charakter przekrojowy i dotyczy niemal wszystkich trzech
firm równocześnie. Autorzy tekstów, poza informowaniem o rynku, starają
się również edukować konsumentów, poprzez objaśnianie idei social
lending oraz zamieszczanie porad dla użytkowników serwisów
pożyczkowych. Niektórzy blogerzy opisywali także wyniki dokonanych
przez siebie testów serwisów. Sporo zainteresowanie dziennikarzy
wzbudziła również informacja, że od pożyczek w sieci trzeba zapłacić
podatek od czynności cywilnoprawnych, a następnie złożyć w urzędzie
skarbowym odpowiednią deklarację. Media dokonywały także podsumowań -
szeroko cytowana była Gazeta Prawna, która w marcu oszacowała, że
dzięki serwisom social lending pożyczono już pierwszy milion złotych.
To zamiłowanie mediów do cyfr wykorzystał Kokos.pl, który poinformował
o osiągnięciu "okrągłej" liczby 1600 użytkowników. Z kolei Monetto.pl
jako jedyne poruszyło w swojej komunikacji temat kluczowy dla branży
finansowej - bezpieczeństwo - opisując, jak zamierza weryfikować
tożsamość pożyczkobiorców i pożyczkodawców.
Kolejnym chętnie
wykorzystywanym tematem w komunikacji z mediami była współpraca
serwisów pożyczkowych z partnerami zewnętrznymi - głównie innymi
serwisami internetowymi lub instytucjami finansowymi. Szeroko rozeszła
się w internecie wieść o współpracy Monetto.pl z naszą-klasą oraz z
Krajowym Rejestrem Długów. Monetto zaoferowało również swoim
użytkownikom specjalny pakiet ubezpieczeń spłaty pożyczki przygotowany
wspólnie z BRE Bank. Finansowo.pl informowało o podpisaniu umowy z
wykop.pl. Pojawiła się też wzmianka o udostępnianiu przez InfoMonitor
informacji gospodarczych serwisowi Kokos.pl. Chociaż serwisy pożyczkowe
istnieją na rynku od niedawna, ich nazwy są także wykorzystywane przez
ich podwykonawców w ich własnych działaniach komunikacyjnych - o
podpisaniu umowy z Monetto.pl szeroko informowała agencja interaktywna
Empathy Interactive.
Tradycyjnym tematem wykorzystywanym przez
media była giełda - tutaj plany giełdowe ogłosił IIF Seed Fund
(właściciel spółki Prender, prowadzącej portal Monetto.pl). Z kolei
firma Blue Media, właściciel Kokos.pl, informował o otrzymaniu nagrody
Gazele Biznesu 2007, przyznawanej przez dziennik gospodarczy Puls
Biznesu. Wszystkie trzy portale pożyczkowe wzięły też udział w jednej z
edycji konferencji Bootstrap poświęconej social lending, opisywanej
zarówno przez dziennikarzy, jak i blogerów.
Metodologia raport
Podsumowanie
przygotowano przy wykorzystaniu usługi monitorowania internetu
NewsPoint (www.NewsPoint.pl). Artykuły do analizy były wyszukiwane w
oparciu o jedno wybrane słowo kluczowe - nazwę portalu. Zastosowanie
wyszukiwania dla kilku haseł (jeśli nazwa firmy występuje w mediach w
kilku różnych wersjach) lub też tzw. wyszukiwania inteligentnego
(sprawdza się w przypadku nazw wieloznacznych lub też używanych przez
kilka różnych podmiotów) zaowocowałoby jeszcze większą liczbą wyników.
Analizie ilościowej poddano artykuły z okresu 1 kwietnia 2007 r. - 31
marca 2008 r., natomiast analizie jakościowej artykuły z okresu 1
stycznia - 31 marca 2008 r.