Już po raz czwarty kapituła Konkursu na Biznesplany wybrała 10 najlepszych pomysłów na biznes. W tym roku wpłynęło rekordowo dużo prac. Ponad 1,5 tys. osób zgłosiło 750 pomysłów na biznes.
Zwycięzcą tegorocznej edycji Konkursu na Biznesplany został Tomasz Wiśniewski z Torunia z pomysłem sondy ultradźwiękowej dla osób niewidomych. Drugie miejsce zajął Artur Janus z Szydłowca, który wymyślił serwis internetowy e-bejbik.pl, zawierający rekomendacje produktów dla dzieci oraz porady wychowawcze dla rodziców. Na trzecim miejscu uplasowała się Natalia Papała z Warszawy z pomysłem „Private Assistant”, czyli prywatnym asystentem, który będzie ułatwiał podróże obcokrajowcom.
Najwięcej prac wpłynęło z Mazowieckiego, bo 242. Na drugim miejscu znalazła się Wielkopolska z wynikiem 89 prac. Kujawsko-Pomorskie w tym roku zajęło trzecie miejsce gromadząc 78 biznesplanów. Czwarte miejsce przypadło Pomorskiemu z 49 biznesplanami, tuż za pomorskiem uplasowało się Małopolskie z 48 pracami. Natomiast 46 pomysłów na biznes wpłynęło z Dolnegośląska. Partnerem Konkursu na Biznesplany jest Fundacja BRE Banku.
Tomasz Wiśniewski jest ubiegłorocznym absolwentem Uniwersytetu Mikołaja Kopernika w Toruniu. Pracę magisterską pisał na temat: „Sonda ultradźwiękowa dla osób niewidomych” i jego pomysł na biznes wiąże się z chęcią pomocy osobom niewidomym i słabowidzącym w poruszaniu się zarówno w przestrzeniach zamkniętych, jak i otwartych. Specjalne urządzenie – sonda ultradźwiękowa – wyglądem przypominająca małą latarenkę wysyła falę ultradźwiękową i odbiera echo odbite od przeszkody. Dzięki temu osoba niewidoma wie w jakiej odległości znajduje się przeszkoda oraz jak zmienia się ten dystans w miarę jej poruszania się. Koszt wyprodukowania urządzenia (pomijając obudowę) wyniósłby około 50zł.
Artur Janus z Szydłowca chce założyć serwis internetowy www.e-bejbik.pl. W pierwszej fazie działalność firmy będzie się skupiać na edukacji najmłodszych poprzez multimedia: gry, zabawy, kreskówki, labirynty itp., stanowiące autorskie projekty. E-bejbik będzie portalem, zawierającym forum dyskusyjne, porady edukacyjne i wychowawcze dla rodziców oraz rekomendacje nowych produktów na rynku edukacyjnym i zabawkarskim dla najmłodszych. Firma będzie również właścicielem sklepu internetowego z artykułami dla dzieci: książeczki, gry, akcesoria oraz stroje na specjalną okazję.
Natalia Papała, studentka dziennikarstwa UW ma pomysł na firmę „Private Assistant”. Oferta jest skierowana głównie do przedsiębiorców i menadżerów oraz firm i korporacji, które rozwijają kontakty międzynarodowe lub międzymiastowe. Osobisty asystent ma pomóc gościom zapraszanym przez te firmy w takich czynnościach jak: odbiór z lotniska, pomoc w zakwaterowaniu, transport, druk prospektów i dokumentów służbowych, przygotowanie prezentacji oraz organizacja spotkań towarzyskich i kulturalnych czy też opieka lekarska.
Autor kolejnego pomysłu, Michał Kowalski, jest studentem Zarządzania w Wyższej Szkole Zarządzania w Gdańsku. Antykwarius.pl to projekt, który ma na celu stworzenie strony internetowej z możliwością zamieszczania ogłoszeń o używanych książkach szkolnych oraz z panelem wymiany książek w szkołach gimnazjalnych oraz ponadgimnazjalnych. Pomysłodawca zakłada współpracę z dyrekcjami szkół, antykwariatami oraz przychód z reklam umieszczanych na stronie oraz od szkół za korzystanie z Panelu „dla szkół”. W trakcie roku od powstania serwisu firma ma trafić do 10% uczniów zainteresowanych kupnem książki oraz 3% uczniów zainteresowanych sprzedażą książki w Polsce.
Trzech informatyków :Kamil Słabosz, Łukasz Schabowski oraz Piotr Relidzyński mają pomysł na stworzenie serwisu społecznościowego „AleBobas.pl” dla rodziców, którzy chcą pochwalić się swoim dzieckiem (zdjęcia, filmy, nagrania dźwiękowe) i jego postępami rodzinie czy znajomym (forum, blog). Rodzice mogliby również wymieniać doświadczenia wychowawcze, uzyskać porady i informacje na temat wszelkich produktów i sklepów dla dzieci oraz uczestniczyć w organizowanych konkursach, promocjach itp. Celem jest zdobycie 10000 użytkowników w Polsce w ciągu roku. Dwóch spośród trzech pomysłodawców jest rodzicami i widzą zapotrzebowanie na tego typu usługę na rynku.
Paweł Dzięcielski z Mińska Mazowieckiego chce stworzyć firmę Mobyplan, której celem będzie uruchomienie systemu świadczenia usług mobilnych (marketingu mobilnego), opartych na wykorzystaniu aparatu fotograficznego zawartego w telefonie komórkowym oraz dwuwymiarowych kodów kreskowych. Powstanie baza produktów i dzięki temu użytkownicy będą mogli np. szybko sprawdzić cenę perfum w sklepie i uzyskać dane gdzie mogą je kupić najtaniej i od razu zamówić przez telefon. Również firmy oraz agencje marketingowe będą mogły skutecznej dotrzeć do klientów. Mobyplan to możliwość stworzenia bardzo szeroko pojętego wachlarza usług.
Krzysztof Łojniewski studiuje na Politechnice Białostockiej. Jego pomysłem na biznes jest serwis internetowy w formie wyszukiwarki ofert pracy „pracaa.pl”, która będzie wyręczała użytkownika, podsuwając mu interesujące go ogłoszenia opublikowane w polskim Internecie. Będzie on otrzymywał okresowe powiadomienia za pośrednictwem poczty email o nowo opublikowanych ofertach. Witryna będzie wzbogacana o artykuły na temat znajdowania pracy, zarządzania czasem, efektywności i rozwoju osobistego, zaś w przyszłości zostanie przekształcona w wirtualny panel do zarządzania karierą. Przychody firma będzie uzyskiwać od poszczególnych portali pracy oraz z reklam.
Agnieszka Bauman chce we Wrocławiu założyć Pralnię Samoobsługową H2O. Klienci będą mogli tam swoje pranie, ale także odpocząć na kanapach, napić się czegoś, skorzystać z internetu, przeczytać prasę czy przy okazji nawiązać nowe znajomości. Pomysłodawczyni widzi zapotrzebowanie na tego typu usługę, bo potencjalnych klientów, których nie stać na kupno własnej pralki jest wielu, także mnóstwo studentów wozi ubrania do rodziny czy znajomych i tam je pierze. Przystępne ceny, które zaproponuje firma gwarantują, zdaniem Agnieszki, sukces. wyprać, wysuszyć i wyprasować
Elżbieta Matus studiuje informatykę na Politechnice Białostockiej. Jej firma „REFUNDDOT” zajmowałaby się zwrotem podatku VAT podróżnym, którzy przedstawią stosowne dokumenty wywozu towarów poza teren Unii Europejskiej oraz kontrolowaniem poprawności wypełnienia dokumentów TAXFREE pod względem formalnym. REFUNDDOT zajmie się też współpracą z organami celnymi i skarbowymi oraz rozliczaniem podatku i sprawdzaniem autentyczności dokumentów TAXFREE. Placówki firmy usytuowane będą wzdłuż granicy wschodniej Unii Europejskiej oraz w większych miastach w centrach handlowych i przy drogach wyjazdowych na wschód.
Trzej studenci UW Piotr Jutkiewicz, Norbert Kołos i Michał Stokłosa studiują na Wydziale Nauk
Ekonomicznych i Wydziale Zarządzania UW. Są w trakcie pisania prac magisterskich nawiązujących do projektu Business Foresight (BF) i chcą ów projekt wcielić w życie. Ich firma miałaby nowe podejście do prognozowania biznesowego. Jej ofertę stanowi innowacyjne połączenie outsorcingu, wiedzy specjalistów, a także oprogramowania komputerowego. Rozwiązania te pozwalają na prognozowanie przyszłości firmy i tworzenie analiz scenariuszowych z wykorzystaniem zaawansowanych metod statystycznych i ekonometrycznych nawet osobom mającym o prognozowaniu i analizie danych niewielkie pojęcie.
Akademickie Inkubatory Przedsiębiorczości to największa w Polsce organizacja promująca przedsiębiorczość wśród młodych osób. Aktualnie działa 31 oddziałów AIP przy najlepszych uczelniach w kraju. AIP funkcjonują w oparciu o procedury systemu zarządzania jakością PN-EN ISO 9001:2001, są wpisane do Krajowego Systemu Usług oraz Krajowej Sieci Innowacji.
Mecenasem AIP jest Euro Bank SA. Partnerzy AIP: Comarch, PKP Intercity, InterContinental